Kartlegging

Ungene lærer mye mer enn sanger og danser på teltskolen også.
De lærer seg hvordan de som barn skal ta tak i ting som opptar dem. 
Blant annet ved hjelp av "mapping" - det vil si kartlegging.
Barna legger frem de problemene som de synes kan være vanskelige for dem på skolen. 
- om det er langt å gå for å hente vann,
- at det mangler lys i gatene,
- at de ønsker seg mindre alkohol tilgjengelig i nærområdet.


En prosjektlærer ved skolen fortalte oss at barna selv fremmet et forslag om å undersøke hvor mye alkohol som blir solgt i sitt nærområde - samt hvor det ble solgt.

De dro rundt der de bodde og tegnet opp gater og butikker hvor salg av alkohol - både lovlig og illegalt skjedde.
De plukket og telte tom-emballasje for alkohol i gatene. 
I India kan man nemlig kjøpe seg et glass vin eller alkohol i en liten pose som er akkurat så stort som et glass med drikke. De tomme posene blir kastet overalt og det var bare for barna å samle dem inn - for å få et utgangspunkt for sitt regnestykke.
De telte opp antall poser og fant ut hvor mange som ble kjøpt / drukket hver dag. De rapporterte inn antallet til det lokale kommunerådet. 

Det viste hvor stort problemet med alkohol var i deres nærområde - og hvor mye penger hver familie i snitt brukte hver uke på alkohol. 
Løsningen på problemet ble at de utsalgs-stedene som solgte alkohol ulovlig måtte stenge. Det ble også snakket en del om problemene i nærområdet og det ble satt fokus på at barna ikke likte det store alkoholinntaket hos noen voksne.

Elevene hadde lært hvordan de kunne ta opp et problem som var viktig for dem - og at det faktisk kan løses ved å henvende seg til de rette folkene i området de bor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer blir lest før visning på bloggen.